onsdag 3. november 2010

Lei av lovsang eller lei av å være artist?

I DagenMagazinet leser vi idag to artikler som forteller om livets
svingninger og variasjoner. Rudi Myntevik som har velsignet så mange
gjennom sin lovsang på festivaler og i menigheter er gått lei.

— Jeg ble lei. Jeg har holdt på lenge, først plate kom ut i 2003. Jeg
ble oppbrukt. Det var et ras av festivaler,stevner og møter. Folk
forventet at «når Rudi kommer, kommer Den hellige ånd også». Jeg
opplevde forventningene til tro og liv og nært gudsforhold som
umenneskelige. Det å synge sterke sanger om nettopp slike temaer helg
etter helg ble vrient, sier han.

Han har nå vært i London for å utvikle seg som artist og for å synge
om andre ting en Gud og Jesus. Litt trist syntes jeg det var å lese
dette.

http://www.dagenmagazinet.no//Nyheter//Kristenliv/tabid/256/Default.aspx?ModuleId=69332&articleView=true

På samme nettside sto imidlertid en annen artikkel om en annen og mer
berømt artist som nå opplever det motsatte. Hun er nemlig lei av å
bare underholde. Vi snakker selvfølgelig om Carola, Nordens kanskje
største artist.

— Jeg er ikke interessert i å synge for kristne for å underholde dem.
Det må være radikale tekster, tekster med salt i, sier hun.
Lovsangskonserter i Finland og Hamar gav mersmak. Carola vil opptre
oftere for et kristent publikum. — Men hvis de er mest opptatt av at
det er som Carola kommer til deres forsamling, og applauderer og
jubler for meg, så er det uinteressant. Jeg vil gjøre det jeg er kalt
til. Jeg vil lede folk i tilbedelse. Jeg vil tale ut det Gud har gitt
meg for den tiden vi lever i.

http://www.dagenmagazinet.no//VelsignetHelg/tabid/347/Default.aspx?ModuleId=69250&articleView=true

To litt spesielle saker dette. To kontraster. To personer som går hver
sin vei, eller rettere sagt to personer som befinner seg i to
forskjellige faser i livet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar