lørdag 13. november 2010

Ryanair alltid billigst!

Det er litt merkelig at alle irriterer seg over gebyrene til Ryanair.
Disse gebyrer er da helt frivillige. Dessuten er jo Ryanair aller
billigst likevel. Selvfølgelig har selskapet sine skyggesider, de
ansatte er nok ikke de høyest lønnede i bransjen. Men man kan alltid
få kjøpt reisen til prisen som de annonserer. Selv har jeg reist fram
og tilbake til London for 98 kr og en kamerat av meg som jeg i
etterkant kjøpte billett til betalte kun 50 kr. Altså 50 kr fram og
tilbake til London fra Rygge. Kun 50 kr ble trukket fra vår konto for
denne billetten. Ikke hadde vi behov av baggasje da vi skulle tilbake
samme dag og vi hadde heller ikke behov av å komme først inn eller
behov for å kjøpe røykfrie sigaretter eller skrapelodd.

En bloggartikkel som omhandler markedsføringen til Ryanair finner du her:
http://www.reisemagazinet.no/?p=58

Idag var det nok et oppslag i VG om gebyrer.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10018948.
Det har da aldri vært så billig å reise som nå. Jeg husker jo godt
tiden da man var overlykkelig over å komme fram og tilbake til London
på SAS Jackpot til 2100 kr. Dengang kostet det jo fort 8-12.000 kr for
en reise til Europa på ukedagene. Nå er prisene en brøkdel av dette og
likevel klager man.

Ryanair har også en mulighet for å betale uten gebyr. Da må man bestille et "gavekort" hvor man setter inn penger. Her er det mange penger å spare om man reiser mye. Ryanair vet selvfølgelig at de færreste gjør dette. Men belønningen er London-turer til 50 kr fram og tilbake.

Ryanair har en del å vinne på litt hyggeligere kundebehandling, men så
lenge de er så billige kan de godt være vrange og strikte, De følger
jo sine regler til punkt å prikke. Overholder man regelverket får man
en hyggelig og tids-presis reise.

7 kommentarer:

  1. Nei, Ryanairs kredittkortgebyr på 100 kr pr pers som legges på i det du skal betale, er i praksis nesten umulig å unngå - de eneste gebyrfrie kortene er noen MasterCard gavekort med maks-beløp på 5000 kroner, eller utenlandske kort som det er veldig vanskelig for nordmenn å få tak i.

    SvarSlett
  2. Jeg har også skaffet meg forhåndsbetalt Mastercard, og unngår elegant Ryanairs kortgebyr. Men fy for noen dyre billetter dere fikk! Jeg skal til selv til London snart, og fikk billettene til fem kroner hver vei ;-).

    SvarSlett
  3. Du kan bestille neteller.com gratis mastercard for Ryanair. Du betaler valutapovisjon om du velger en valuta på kortet som du normalt ikke bruker, men ellers 100%& gratis med Ryanair. Wirecard er et annet kort, men der tvinges du til å betale kr 8 for å fylle opp kortet med penger.

    SvarSlett
  4. Det er kanskje litt dumt at vi tipser andre om dette. Når Ryanair oppdager at flere får seg prepaid mastercard så skifter de vel kort igjen.

    Du har et poeng med dine 10 kroners turer til London. Ille å betale fem ganger så mye :-) Jeg så den prisen, men jeg var litt sen i avtrekkeren. Tror denne prisen var en tastefeil, det var ingen kampanje, bare masse turer til 5 kr.

    SvarSlett
  5. Jeg mistenker også at det var en tastefeil. Etter å ha kjøpt billettene tenkte jeg å kjøpe en ekstra returbillett, slik at jeg hadde en avgang til å velge mellom. Da kostet billetten fem pund, ikke 50 pence, som jeg antok prisen ville være i britenes valuta (ti kroner er vel omtrent ett pund). Bestilte jeg derimot nok en tur/retur-billett fra Norge fikk jeg også denne avgangen til fem kroner - pluss altså en billett fra Norge til London som jeg ikke hadde bruk for. Man kan vel mistenke at de hadde forvekslet norske kroner med britiske pund, eller noe sånt.

    Har du forresten hørt om Easybus? Det er et buss-selskap som kjører busser fra flyplassene Gatwick, Stansted og Luton inn til London. Man kan bestille bussbilletter på forhånd, og de billigste billettene koster bare to pund hver vei. Det er visstnok billigere jo tidligere du bestiller. Dessverre fikk jeg ikke bussbillettene til to pund hver vei denne gangen. Men 5 pund hver vei, som var prisen jeg betalte, er jo billig det også, kanskje ikke når man sammenligner med flybillettene dog.

    Easyjet har for øvrig også et kortgebyr, men det er på såpass lite at ikke engang jeg gidder å bry meg. Og ikke regner de per person per strekning heller, slik som Ryanair :-).

    SvarSlett
  6. "Easyjet har for øvrig også et kortgebyr, men det er på såpass lite at ikke engang jeg gidder å bry meg. Og ikke regner de per person per strekning heller, slik som Ryanair :-)."

    Rettelse: Easybus, ikke Easyjet.

    SvarSlett
  7. Jeg har ikke reist med EasyBus enda, men skal gjøre det ved neste London tur. Helt riktig, de to første som bestiller får turen til 2 pund for stykket. Deretter stiger prisen, men likevel billigere en Stansted Express. TIdligere hadde National Express (busselskap) tilsvarende tilbud om man eksperimenterte litt på hjemmesiden deres, men dette tilbudet er nå borte etter det jeg kan se. Fordelen var at turen tok vel under en time til Golders Green hvor man kunne kjøre undergrunn videre til f.eks Camden. Spiste i Camden 09:00 med tidligste fly fra Rygge så dette fungerte.

    Spennende med EasyBus. De stopper vel på Bakers street. Har tidligere kjørt fra Stratford til London med buss. Noen år siden, men det var billig og raskt det også. Men altså 2 pund er billig.

    Litt irriterende med de dyre billettene til StanstedExpress, det er jo aldri noen som ser på dem. På Stansted er det helt dødt og på Tottenham Hale er det som regel ingen som sjekker noe. Lurer på hvor mange som egentlig sniker på toget mellom London og Stansted?

    SvarSlett