fredag 26. april 2013

En torsdag kveld midt i uka

Man ser det på flere kilometers avstand at dette er et bedehus av det gamle slaget. De startet da også med møter tidlig på 1900-tallet og idag er de en liten flokk som stort sett samles på søndager. Stedet var mer øde før, idag bor det nesten 9000 mennesker i kommunen som ligger tett ved E18 og jernbanen går også gjennom bygda. Likevel ligger bedehuset Bethel Sande der like uberørt som om ikke det er skjedd noe de siste hundre år.

Siden sønnen vår bor i Sande så er det ikke første gang vi har sett bedehuset. Det ligger der så flott og skinner mot oss på andre siden av jordene når vi ser ned på det fra den lille høyden hvor vi er på besøk. En kveld traff jeg min venn Torbjørn på Bastøferga, han besøker ofte dette bedehuset og han fortalte meg at de er noen venner som holder aktiviteten gående i denne lille tradisjonfulle menigheten.

-Vi skal ikke ta en tur til Sande da sier jeg til kona, jeg har lyst til å dra på det møtet i bedehuset nedenfor Roger og Christina, var ikke det møtet du fikk innbydelse til nå på torsdag?


Her en dag fikk nemlig kona en møteinnbydelse mens de gikk nede sentrum da hun var på besøk for å se på barnebarnet. På lappen sto det at Dennis Greenidge fra London skulle preke på et møte hvor også Kraftskolen skulle delta. De har visstnok en kampanje for å hjelpe denne menigheten.

-Du vet jeg elsker sånne små menigheter som gjør noe på ukedager og satser for å nå ut i bygda si, gjentar jeg for kona som svært sjeldent sier nei til å dra på tur og ihvertfall ikke for å se barnebarnet.

Vi rusler ned bakken for å komme til møtet, vi føler oss som lokale folk som ankommer spaserende, men sannheten er jo at vi kommer helt fra Fredrikstad. Når vi går inn i lokalet er det allerede fullt. Stoler bæres inn og det er mange ungdommer fra bibelskolen til stede. Fire gutter som har blitt løst fra narkotika og rus vitner tidlig i møtet. De tar seg god tid og forteller ustruktuert og gripende sin historie som inneholder tragedier og mørke. Men Jesus har gjort under for disse.

Det er tre andre også fra London. Jeg har besøkt menigheten deres flere ganger. De fleste er sorte og dette er en meget god menighet i vekst. Predikanten Dennis kommer fra en flott familie som har et hjerte for Norge. Pastor Greenidge er ingen hvem som helst, han er en anerkjent forkynner som får innbydelse fra mange store og flotte menigheter, men likevel så er han her langt ute på landsbygda i Norge, i det lille bedehuset i Sande.

-Jeg var med min far på mange turer i Norge, forteller Dennis. Jeg ville helst til de store forsamlingene som barn, men far preket mest i låver på bondegårder rundt omkring i landet deres.

Det var hans far med samme navn som brakte junior til Norge, Dennis har tatt opp arven etter sin far. Han reiser der den Hellige Ånd leder, noen ganger til små husmøter, noen ganger til øde steder, mens andre ganger har veien gått helt inn i det politiske miljø og parlamenter i Europa har fått høre Guds Ord gjennom denne uortodokse forkynner.

Det har ikke alltid vært lett for familien Greenidge. Dette fikk vi høre på dette torsdagsmøtet.

-Mor passet en treåring som svelget tungen og døde i den tiden vi bodde i vårt område i Syd London, forteller Dennis. En kvinnelig lege kom og hun måtte kontakte politiet for å få kontakt med barnets mor. Min mor ropte til Gud løftet barnet og ba til Gud som hadde frelst henne som tiåring og lovet å aldri svikte henne. Livet vendte tilbake til gutten og legen ble frelst. Dette endret hele lokalsamfunnet.

-Kan det komme noe godt fra Nasaret? Kan det komme noe fra Sande? Kan det skje noe i Sande? 

Mens disse spørsmål dirrer i luften går dette torsdagsmøtet mot avsluttning. Det er fortsatt lyst ute denne kalde aprilkvelden. Spaserturen går nå oppover den lille bakken, jeg snur meg og kan så vidt se det gamle bedehuset i det fjerne. Jeg tror sannelig det kan skje noe i Sande.

1 kommentar:

  1. Jeg anbefaller alle konseravtive kristne til å ta en titt på disse bloggene:

    http://dalrock.wordpress.com/2013/05/24/continuing-the-discussion/

    http://sunshinemaryandthedragon.wordpress.com/about/

    http://sarahsdaughterblog.blogspot.no/

    SvarSlett