torsdag 14. november 2013

Gode odds for mørkemenn

(De som ikke deler min form for humor bør avbryte lesingen allerede nå.)

-Jeg er en gambler, tenker jeg mens jeg kjører hjem fra jobben i stummende mørke. Regner høljer ned og det er ikke et lysglimt å se. Jo, forresten det mangler ikke på blendende lys fra biler imot. Med mine slitte vindusviskere og møkkete ruter så danner det seg lysstriper i alle retninger. 
-Lyser det egentlig i det hele tatt fra halogenpærene foran på bilen?
-Jeg er over 50, ja til og med over 51 år, tenker jeg og juster litt på de billige brillene fra Specsavers som ble kjøpt uten antirefleks og antiripebehandling. Resultatet av alt dette er en gambling på liv og død idet mørke syklister og fotgjengere uten refleks passerer i alle retninger på parkeringsplassen utenfor Rema 1000. 

Men jeg liker gambling, Unibet er min beste venn på nettet. Ikke det at jeg tipper bort alle pengene mine, nei jeg tipper bare på høye odds med minimal innsats. Under sist fotball VM så tippet jeg 2-0 til Tyskland og i tillegg 3-1 til Portugal over Danmark. En slik kombinasjon gir flere tusen i odds og noen titusener var på vei til min konto om ikke den hersens stanga hadde stått i veien for ballen. Utrolig irriterende. 
-Er det blitt forbudt med lys på sykkelen, spør jeg meg selv mens jeg tenker på den tiden jeg syklet rundt på min tre-girs Apache sykkel fra DBS med obligatorisk dynamo på forhjulet. På den tiden klatret vi i trær og andre ikke EU-godkjente lekestativer, men å sykle uten lys på sykkelen var en større forbrytelse enn å kjøre i fylla med full bil. 

-Over tre måneder i dette mørket, sukker jeg og tenker på alle de kristne mørkemenn som sitter i de tusen hjem og forbanner mørket og alle dets gjerninger. Tidligere måtte mørkemennene abonnere på det som var av kristne aviser for å få brukt saksen sin til å klippe ut bevisene på frafallet i tiden. I dag kan de bare surfe og publisere sine linker og sine dystre funn på facebook og andre sosiale medier. 
-Er jeg i ferd med å bli en mørkemann, tenker jeg mens jeg prøver å fjerne duggen på innsiden av frontruten. Utrolig hvor seig denne duggen er, dette er ikke vann, dette må være en slags olje som ligger på innsiden av ruten. 
-Og hva har en mørkemann igjen for sitt strev med å finne feil i diverse kristne miljøer og i samfunnet for øvrig? Ingen ting, de får faktisk ingen lønn når deres profetier om frafall og ugudelighet går i oppfyllelse. Man skyter innertier fra langt hold, men får hverken anerkjennelse eller skuddpremie.

Plutselig slår tanken ned i meg som et lysglimt fra oven idet vindusviskeren nok en gang sveiper over ruta og høyrehjulet går ned i en vanndam så indremisjonsdamene med skaut i veikanten må hoppe unna vannspruten.
- EN KRISTEN NETTGAMBLINGS SIDE !!!
-Dette er jo bare genialt, tenker jeg mens jeg dunker hardt i rattet med begge henda. Endelig noe som kan bringe glede og rettferdighet til de tusen kristne hjem. Endelig noe som kan gi oppreisning til de som sitter hjemme og irriterer seg over dårlige kristne program på TV.
Ideene strømmer på. Lokale odds, nasjonale odds, uvanlige hendelser. De som kan forutse det utroligste vil få størst utbetaling.
Eksemplene på veddemål kan være følgende:

Korset er ute av det norske flagg innen fem år: 15 odds 
(Altså 15 ganger innsatspengene vil gi 1500 kr om man tipper for en hundrings at korset forsvinner i flagget.)
Muslimske bønnerop over 100 dB på Lisleby: 25 i odds
Selbak ender navn til Selbakistan dette tiår: 45 i odds
Tenk hvilke summer en kunne tjent på dette hadde man bare vært litt forutseende og gjerne litt negativ. Hvilken oppreisning det ville gitt de som f.eks forutså at Smittevennene ville starte med alkoholservering like etter årtusenskiftet. På 70 og 80 tallet ville jo dette kunne gitt en odds på flere tusen for ikke si titusener.
-Min gode venn i Sarpsborg ville jo vært millionær i dag, tenker jeg idet det røde trafikklyset lyser imot meg med en styrke som en laserstråle.
Da han for noen år siden påsto at Livets Ord og Ulf Ekman skulle bli katolikker trodde jeg det hadde klikket for ham og jeg ville jo kunne veddet i mot med hva som helst. Oddsen for dette selv tidlig på 2000 tallet var jo rimelig høyt kanskje over tusen i odds. I dag vil jeg vel anslå at Ulf Ekman som katolikk kanskje har en odds på 2-3, mens Ulf Ekman som katolsk helgen nok fortsatt ville gi en odds på noen hundre.  Med andre ord her er det fortsatt penger å tjene. 

-Gi dommedagsprofetene, mørkemennene og de gamle skautsøstrene oppreisning og kompensasjon når de får rett, tenker jeg mens jeg undrer meg på hvordan dette skal gjennomføres i praksis. Bør det organiseres privat, nei, da vil godtroende og positive sjeler bare tape penger og det skal jo ikke straffe seg å være positiv. Nei, vi må få de store bettingselskapene på banen. Her er det et kjempepotensiale.
Men selv vil jeg nok forbli fattig. Jeg klarer liksom ikke å ha nok negativ fantasi til å kunne forutse det som nå skjer i kirken og i samfunnet. Jeg er nok for positiv selv om jeg liker skyhøye odds.
Uff, nå ble det kø igjen. 
-Hvor skal jeg få reparert dette eksosanlegget? Det oser inn i bilen når jeg ikke kjører framover. Var ikke kullos skadelig en gang i tiden? Var det ikke noe med at det gir negative hallusinasjoner?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar