søndag 24. november 2013

Den som må forlate oss er ...


-Og den som må gå ut er...(lang pause)…

Når de profesjonelle tar over blir det virkelig profesjonelt og bra. Dyktige markedsføringseksperter og kunnskapsrike mediaforskere jobber kontinuerlig med å finne det optimale TV-konseptet. TV tid og reklame koster penger og utnyttelsen av TV mediet er utrolig viktig. 
Tidligere var det bare en kanal å se på for store deler av landet. Da hadde man tid til å studere akvariefisk i svart/hvit og prøvebildet som aldri var helt rundt.

I dag er det annerledes, nå konkurrerer kanalene om vår oppmerksomhet og ekspertene har nå åpenbart funnet løsningen på hva vi seere ønsker å se. Nøkkelen til suksess er åpenbart å stemme ut folk av diverse programmer og aller viktigst er pausen før hemmeligheten blir avslørt. Ja, det er dette vi nordmenn virkelig vil ha. Det er dette vi gleder oss over hver kveld. Denne nøkkelen til suksess brukes av nesten samtlige program slik som 71 grader Nord, Big Brother, Farmen, Ungkaren, Ungkarskvinnen, Top Model Norge, Top Model UK, Top Model Svalbard og Ungkarsnevøen. Ja de to siste har vel ikke kommet på skjermen enda.
Den lange pausen som vi elsker brukes også i spørreprogram, 
- Er dette ditt endelige svar? Er du sikker? Er du helt sikker? …. Og det riktige svaret er…..

Er ikke dette fantastisk, disse konseptene er spesial komponert for at vi skal få maksimal nytelse av vår tid foran TV-skjermen. Det er dette som åpenbart gjør at pengene strømmer inn i kassa.
Her er det virkelig noe å lære for de som konkurrerer med TV programmene. Fotballklubbene sliter jo i disse tider med sviktende tilskuertall og sågar sviktende seertall for fotballkamper som går på TV.
- Ja, er egentlig dette så pussig, tenker jeg. Fotballen er jo totalt avleggs og gammeldags. 
Selvfølgelig har det sin sjarm med gamle regler, men hvorfor har ikke ekspertene kommet igjennom med sitt konsept i fotballmiljøet. Det tok jo til og med flere år på 70-tallet før de gule og røde kortene ble aksepteret. Nå må man ta skrittet fult ut for å redde fotballen. Når det skal deles ut et rødt kort i en match så bør man legge inn en pause slik at vi som bruker kveldene på reality program kan kjenne oss igjen. Ja, med sviktende publikum bør dette også gjøres på fotballstadionene. Speakeren på stadion bør snarest trenes opp i denne stilarten. Etter dommeren rekker det røde kortet i været bør det legges inn en kort pause hvor alle står stille i spenning. Deretter bør speakerstemmen langsomt lyde over høyttalerne:
- Det røde kortet er i været, og den som må gå ut er……(lang pause)…..
Hvilken heving av fotballen dette vil bli. Her kan man også legge inn en reklame pause på f.eks 10 min. Og når dommeren blåser straffe bør han ikke peke på straffemerket sånn med det samme. Nei, her bør det legges inn en pause. Og dommeren blåser…..lang pause….er han sikker…..er han helt sikker…..straffe……
På TV sendte kamper kan man også stanse ballen i luften på vei mot mål.
Vil dette bli en skåring, følg med etter reklamepausen. Og når reklamen er over spoler man bare tilbake for å vise situasjonen på nytt. 

Jeg ser fram til fantastiske TV-opplevelser i framtiden bare man kan få kopiert opp de geniale ventepausene som reality programmene har brakt med seg. Dette kan brukes i en rekke andre programmer f.eks værmeldingen.
- Og været på Østlandet i morgen vil bli…..(lang pause)….følg med etter reklamen….
Vi lever tross alt i 2013 og når man nå endelig har funnet gulloppskriften til suksess bør den samme metode brukes i alle deler av samfunnet som sliter med sviktende oppslutning. NSB, Flybussen, trikken, ja det er bare fantasien som setter begrensningen.
-Neste stasjon er......lang pause.....Fredrikstad.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar