lørdag 9. oktober 2010

Barnemishandling i 1946



Overskriften om barnemishandlingen i 1946 lyser mot meg når jeg åpner Fredriksstad Blad lørdag 9. oktober. Det Levi Fragell som forteller om sitt liv og sin bønn til Jesus som 7-åring. Saken dekker 6 helsider og er svært kritisk til kristendommen.

- Det er åpenbart at dette som skjedde på Sion denne februarkvelden i 1946 var barnemishandling, voldtekt av sjeler.

Sitatene i avisen er fra Levi Fragells bok:

Stjernene lyser. Der oppe er Jesus. Kommer han i kveld? Min angst er kvelende. Jeg må si det: -Mamma jeg vil bli frelst. Levi du tilhører jo Jesus. Ja, men jeg er ikke helt sikker. Jeg tror ikke jeg er født på ny. Da skal jeg si deg hva du skal gjøre. Du skal bare folde dine hender og si: Kjære Jesus frels meg, så blir du frelst. Det står i Bibelen.... I samme øyeblikk slo den Hellige Ånd gjennom mitt 7-årige hjerte. Lykken gjennomristet meg, jeg jublet og lo.

På en morsom og med en litt ironisk tone forteller Levi Fragell om sin opplevelse i 1946. Avisen kaller dette et symbol på barnemishandlingen som visstnok fortsatt foregår i norske bedehus.

Jeg sitter med avisa i fanget, helt matt og undrer meg over det tunge skytset. Levi Fragell ser ut til å være en real kar med meninger. På en måte liker jeg ham.
Men dette syns jeg blir for dumt. Altså vi snakker om året 1946, året etter krigen. 6 millioner jøder er nettopp torturert og gasset ihjel. Tyskland er bombet sønder og sammen. Folk er redde for hva som vil skje framover og mange har tenkt at enden er nær. Europa er i sin største krise. Og ja, på et lite bedehus i Fredrikstad ber noen ungdommer til Jesus og den lille gutten Levi på 7 år folder sine hender og ber til Jesus. Overgrep? Mishandling?

Jeg blir nesten satt ut. Er det mulig å hevde slik i 2010? Jeg tenker på filmer som mange små barn nå daglig ser. Jeg tenker på barn som opplever rus i hjemmet. All dårlig påvirkning, TV-serier og skremmende dataspill. Jeg tenker på noe så uskyldig som publikum på fotballbaner som banner og skriker. Små barn som ser på og tar etter. Også presenterer Levi Fragell og Fredriksstad Blad en barnemishandling i 1946. En gutt som ber til Jesus?

Nei, dette blir for dumt. Jeg tenker på Mesterens ord:

La de små barn komme til meg, og hindre dem ikke!

1 kommentar:

  1. Skulle ønske det var så enkelt... La gjerne de små barn komme til HAM, men gjør det nå for Guds skyld på en måte som ikke skremmer dem til søvnløshet og forvrengte oppfatninger av virkeligheten...

    Linette

    SvarSlett