mandag 5. november 2012

Jane snakket hindi

Det var minst 20 år siden jeg hadde vært på kameratklubben i
Fredrikstad. Spent dro jeg derfor av sted med gitar og bibel for å
synge og fortelle om Jesus. Mange var samlet, men det var ikke akkurat
noen ressurssterk forsamling som møtte meg. Noen var mentalt ustabile,
noen var fulle, flere var narkomane, de fleste røyket og noen ventet
på å sone sin fengselsstraff.

Etter en times tid med sang, bønn og vitnesbyrd, var det pause med
smørbrød, kaker og kaffe. Jane og Gudmund har nå tatt ansvar for dette
arbeidet. Siden de selv har opplevd livets skyggesider, brenner de
etter å hjelpe andre ut av narkomisbruk og elendighet. I pausen
snakket jeg med mange av de fremmøtte, og noen kjente jeg fra før. Det
var flere innvandrere på dette møtet, blant annet traff jeg en indisk
dame og hennes mor som verken snakket norsk eller engelsk. De var fra
Punjab og hadde hindi som morsmål. Dattera var gift med en nordmann og
snakket derfor perfekt norsk.

Etter pausen ble det min tur og det var faktisk veldig åpent og fint i
denne underlige forsamlingen. Forsamlingen var med og det ble et
skikkelig ettermøte med forbønn for alle mulige behov. Mange søkte
Jesus denne kvelden. Mot slutten av møtet kom Jane med et budskap i
tunger. Hennes mann tydet budskapet og det var en fin tydning. Det var
på en måte helt vanlig og ikke noe spesielt slik jeg oppfattet det.
Helt mot slutten av møtet kom imidlertid den indiske damen fram. Hun
virket svært opprømt.

- Jeg er helt skjelven, Jane snakket hindi. Hun talte i tunger på
hindi og sa blant annet at vi måtte takke Jesus, utbrøt en meget
beveget indisk søster som nå måtte gå fra møtet.

Jeg sprang etter henne ut i gangen og spurte om det var et ord, flere
ord eller setninger som Jane hadde sagt. Den indiske kvinnen gjentok
så på hindi for meg hva Jane hadde sagt. Det var for meg noen
merkelige ord. Jane sto lettere sjokkert i møtelokalet forundret over
hvordan Gud hadde åpenbart seg i dette møtet.

Senere fikk jeg vite at dattera han mast på sin mor at hun skulle være
med på dette møtet. Den indiske mora hadde ikke lyst til å være med
siden hun ikke forsto noe av det som blir sagt.

-Gud vil tale til deg, hadde dattera sagt. Hun fikk mer enn rett i dette.

Hendelsen ga meg mye å tenke på.Jeg har hørt om at slike ting har
skjedd, men selv har jeg ikke vært i nærheten av å ha opplevd noe
slikt. Menigheten var ikke spesielt hellig eller perfekt, det var
heller ingen amerikansk storpredikant til stede. Likevel fikk vi
oppleve dette mirakelet. Herren åpenbarer seg tydeligvis på enkle
steder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar